مدیریت دولتی

در این مقاله سخن از ضرورت‏‌ها و بایدهای مطالعاتی قیام امام حسین( ع) است; و این که بنا بر کدام بینش‏‌ها و روش‏‌‌های پژوهشی‌ای باید قیام امام( ع) را بررسی نمود ؟ بر

جستجوگر پیشرفته سایت



ابعاد تاریخی ـ تحلیلی قیام عاشورا
نظرات (0)

در این مقاله سخن از ضرورت‏‌ها و بایدهای مطالعاتی قیام امام حسین( ع) است; و این که بنا بر کدام بینش‏‌ها و روش‏‌‌های پژوهشی‌ای باید قیام امام( ع) را بررسی نمود ؟ بر این اساس، نخست دو دیدگاه الهی( مابعدالطبیعی )، و انسانی- تاریخی از یکدیگر تفکیک و ملاحظات مربوط به هریک به اختصار بررسی شده است.
درباره‏ی قیام عاشورا سخنان بسیاری گفته و نوشته شده است.
به راستی علت و رمز این همه پیچیدگی چیست؟ آیا علت «اختلافات و تعارضاتی است که در مدارک مربوط به این مسیله وجود دارد و به همین جهت در تشخیص حقیقت این قیام نظرهای متضادی اظهار شده است ؟»یك تحلیل گرتاریخ عاشورا، وقتى حضور تعدادى از صحابه و گروه زیادى از تابعین را در آن روزگار به یاد مى آورد و مى بیند كه از حریم خاندان پیامبر( صلى الله علیه وآله) هیچ گونه دفاعى نمى كنند در حالى كه هم چنان ادعاى دین دارى مى كنند، با تناقضى غیر قابل توجیه رو به رو مى شود، چرا كه از یك سو، ادعاى دین دارى و دین باورى این دسته را مى بیند و ازسوى دیگر، به راستى و درستى حركت فرزند پیامبر( صلى الله علیه وآله) ایمان دارد.
شخصیتى كه در دامن رسول خدا( صلى الله علیه وآله )، دخت بزرگوارش فاطمه زهرا( ( علیها السلام) ) و نخستین امام شیعیان و چهارمین خلیفه مسلمانان بزرگ شده است.
اكنون پژوهش گر تاریخ كربلا با این مشكل دست به گریبان است كه چگونه این دو واكنش متضاد را بپذیرد و تضاد آن دو را توجیه كند ؟!حادثه عاشورا جزو حوادث اثرگذار تاریخی است.
كمتر حادثه‌ای را می‌توان یافت كه به این اندازه مورد توجه بشریت قرار گرفته باشد.
از دیرباز، مخالفان گسترش فرهنگ عاشورا درصدد كنترل شعاع این حادثه و دامنه اثرگذاری آن بوده‏‌اند و یكی از اقدامات مهمی كه در این زمینه اتفاق افتاده، تحریف این حادثه بزرگ تاریخی ا ست، تحریف‌‌هایی كه در دامنه این حادثه روی داده متفاوت هستند ولی مهم‌ترین تحریف‏‌ها این است كه تلاش شده از قدر واقعی این حادثه كاسته شود.
متاسفانه کسانی كه طرفدار جبهه حق بودند، از این نكته غفلت كردند و از عظمت تاریخی این حادثه كاسته‏‌اند که یكی از بدترین نوع تحریف هاست.
اگر كسی انقلاب اسلامی را با مبارزه ضد استبدادی یا نژادگرایانه مقایسه كند و آن را در حد مبارزه‌ای ضد استكباری كه با ادبیات مادی هم قابل تفسیر و توجیه است خلاصه كند، از قدر و اندازه و حقیقت نورانی این انفجار نور كاسته است.

منبع : ابعاد تاریخی ـ تحلیلی قیام عاشورا



امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بازدید :43
نویسنده
نویسنده : فاطمه
تاریخ : دوشنبه 07 مرداد 1398
زمان : 12:41
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
:: پاورپوینت الگوریتم کلونی زنبورعسل ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت انتقال خون ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت انسان شناسی و عصب پژوهی ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت انواع درب ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت اورژانس مسمومیت ها و مصرف بیش از حد داروها ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت ایجاد، نگهداری و ارتقای برند ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت ایل بختیاری ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: آپاندیسیت ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت آب انبار ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)
:: پاورپوینت آسیب مچ پا ( تاریخ : سه شنبه 15 مرداد 1398)


بالای صفحه